Informacje z Archiwów

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Informacje z Archiwów

Post autor: marksp » 30 października 2009, 17:26 - pt

SPRAWOZDANIE OPISOWE Z DZIAŁALNOŚCI ARCHIWUM PAŃSTWOWEGO W PŁOCKU
ZA 2008 ROK

Szczególnie polecam
PRZEMIESZCZENIE ZASOBU między Oddziałem w Kutnie a Centralą w Płocku

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Informacje z Archiwów

Post autor: marksp » 14 listopada 2009, 10:19 - sob

Na skrzynkę pocztową otrzymałem wiadomość:

Na stronie http://www.szukajwarchiwach.pl pojawiła się wersja beta ZoSIA, w części dostępnej dla wszystkich internautów :)...ZoSIA jest wzbogacona ponad 70 tys. skanów z zasobu AP w Lublinie.
Obecnie przygotowujemy kolejne 130 tys. skanów.

Więcej na ten temat: http://www.nac.gov.pl/node/330


Rzeczywiście wyszukiwarka jest.

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Informacje z Archiwów

Post autor: marksp » 27 kwietnia 2010, 08:49 - wt

Moje uwagi do wersji beta Zosi.

Oczywiście inicjatywa jak najbardziej wskazana i bardzo potrzebna.Słowa uznania dla pomysłodawców i realizatorów projektu.

Ponieważ jest to wersja testowa i z pewnością będzie ulegała modyfikacjom to chciałbym dorzucić garstkę pomysłów do ulepszenia funkcjonalności i sprawności:

Podstawowe założenie :
-Organizatorom ZoSi zależy na tym,aby jak największa ilość użytkowników mogła skorzystać w jednym czasie (jednoczesne przeglądanie lub pobieranie pliku-skanu wybranej strony skanu).
Do zrobienia:
-wykonanie minimum linków do strony nr1 regestrów rocznych zdarzeń typu urodzenia,małżeństwa,zgony w danym roczniku (oczywiście jeśli takowe istnieją)

Dalsze usprawnienia i ułatwienia to zamiast numeracji stron księgi jako nr -skanu (nie zawsze zgodne).Najlepsze rozwiązanie to zastosowanie numeracji aktów w księdze (przedział) np 1056-1060.jpg - wymaga to podziału na zdarzenia w roczniku w katalogu /scans/72/2111/0/0/168/M/150-151.jpg ,/scans/72/2111/0/0/168/Z/,scans/72/2111/0/0/168/U/,cans/72/2111/0/0/168/A/-jako np Aneksy

Najczęściej poszukujący Nazwiska zaczynają od wyszukania nazwiska w regestrze ,a następnie docierają do nr aktu odczytanego w regestrze.(długie błądzenie w poszukiwaniu wybranego aktu-nr metryki).Będzie to powodowało znaczne obciążenia serwerów i ich powolne działanie.Najpierw poszukiwania,a następnie dla początkujących długie analizowanie i próba odczytania zawartości (np.język rosyjski- z niewyraźnym pismem).Nie wszyscy realizują formę -po dotarciu do wybranego aktu pobranie na dysk i analiza offline.

Są to jedynie wskazówki praktyczne ,a możliwość ich realizacji uzależniona jest od liczebności zespołu pracującego nad "Zosią",ponieważ wymaga to bardzo dużego nakładu pracy(obróbka skanów,podział,numeracja i nazewnictwo.plików ,a następnie upload na serwer itd.).Jest to koszt "luksusu" zafundowanego użytkownikom i poszukiwaczom.

Jeśli realizacja w/w znacznie przekracza możliwości zespołu to może warto zwrócić się do użytkowników o pomoc.Jeśli odzew będzie mierny i nie znajdą się chętni ,to trudno ,będą sobie sami winni.Szybko przekonają się o potrzebie ułatwień ,kiedy w oczekiwaniu na otwarcie
wybranego skanu spędzą 10 min lub dłużej lub przeciążony serwer "wyrzuci" kolejnego użytkownika ,a ponowne dostanie się do skanu stanie się niemożliwe.

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Informacje z Archiwów

Post autor: marksp » 06 grudnia 2010, 18:32 - pn

Czy ktoś z forumowiczów dostał jeszcze emaila z IFAR o treści:
"Szukamy archiwisty cyfrowego (lub archiwistki cyfrowej) który(która) będzie się zajmować m.in. rozwojem ZoSIA, szukajwarchiach.pl, ImagiNAC, Archiwum Internetu... i innych aspektów polskiej archiwistyki cyfrowej i światowej :)..."

Zapraszamy do składania podań wszystkie zainteresowane osoby :)...


Szczegóły na:

http://www.bip.ap.gov.pl/dokument.php?i ... mp=777&r=o

Może znajdą się chętni - praca wyjątkowo ciekawa i obecnie trendy (trendi).

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Informacje z Archiwów

Post autor: marksp » 02 marca 2011, 09:46 - śr

Opis i przykłady do wyszukiwarki przeniesione to tematu Uzupełnień

Ekshumowani 1945-1947
"Baza z danymi osobowymi ponad 15 tys. osób ekshumowanych na terenie Warszawy w latach 1945-1947
przygotowana przez Archiwum Państwowe m.st. Warszawy została udostępniona na stronie internetowej placówki."
Na podstawie list Archiwum Państwowe m.st. Warszawy sporządziło internetową bazę danych zawierającą
15163 imion i nazwisk oraz sygnatury. Wyszukiwanie ułatwia specjalnie sporządzona wyszukiwarka.
W najbliższym czasie planowane jest dołączenie elektronicznych kopii list.(jeśli skany to bardzo wskazane-umożliwi to weryfikację i poprawki).

WYSZUKIWARKA

Za super inicjatywę "szóstka" za wykonanie wyszukiwarki "pała".

Wyszukiwarka "frazowa" z ograniczeniem wyświetlania 1000 rekordów w połączeniu Nazwisko i Imiona (zamiast 2 oddzielne pola)
daje bardzo ograniczone możliwości.Na te umieszczone (podobno 15163) zaledwie mniej niż połowa (jestem w trakcie sprawdzania i weryfikacji) jest możliwa do wyświetlenia poprawnie, np.użytkownik wpisujący początkową literę nazwiska "B" otrzymuje bardzo mylne informacje ,ponieważ wszystkie imiona zawierające w sobie literę "b" wypierają w liście Nazwiska na Literę "B" i w rezultacie wynik wyszukiwania ograniczenie 1000 powoduje błędne wyświetlenie Nazwisk (użytkownik myśli że brak tego nazwiska bo wie że "jakoś zaczynało się na B".

Ponadto po co duplikowanie tych samych Nazwisk i Imion które zawierają 2 lub więcej sygnatur i nr akt (można w kolumnie połączyć np.Bondarczuk Kazimierz Eugeniusz 168/76 :168/87 -kolumna sygnatur).Ilość rekordów się zmniejszy (szybkość wyszukiwania i ograniczenie 1000 wyświetleń).
"Wyszukiwanie ułatwia specjalnie sporządzona wyszukiwarka." .Jeśli to specjalne i celowe (taka polityka i zamierzenia to OK) jeśli nie, to po prostu kiks informatyczny,pomijając drobne literówki w imionach "Jóżef" oraz zlepki "Badowski ZdzisławMrchalski Jan"

Co do poprawności wpisów (nazwiska -potrzebna weryfikacja) to przydałoby się trochę staranności,przecież Krauze Olga (Dr ) wydaje się bardziej wskazane dla poszukującego niż Dr Krauze Olga
(wyświetlane po wpisaniu "D" jako nazwiska)

Reasumując- inicjatywa super ,ale wykonanie wymaga poprawki (chyba że tak ma być i jest to celowe).

Lista tylko Nazwisk z wielokrotnością sygnatury i Nr akt zostanie umieszczona w temacie uzupełnień-ułatwienia dla poszukujących (inna pełna tylko dla wolontariuszy ,którzy podejmą się weryfikacji Nazwisk .Wzór przedstawiający zawartość tabel potrzebnych do wypełnienia z dostępnych skanów np.Parafii Wszystkich Świętych rok 1945 zgony ,przedstawiony będzie w temacie uzupełnień. Na tej podstawie (inne parafie) będzie można sporządzić dużo dokładniejsze spisy biorąc pod uwagę ,że oprócz informacji z parafii potrzebna będzie rubryka z protokołów Pck- ekshumacji o miejscu pochówku ,której to brakuje w aktach parafialnych-("butelka informacyjna" kontra zgłaszający dane w parafii).

Nie twórzmy wirtualnej historii i wirtualnie nadmuchiwanych statystyk .Wymieniona liczba ok.15 tys to powielenia tych samych nazwisk w związku z zapisami w kartotekami.Ile faktycznie rozpoznanych ofiar ,trudno będzie policzyć bez sumowania informacji z metryk parafialnych(nie istniały jeszcze USC-świeckie) ,kartotek Pck i innych źródeł zachowując zasadę -zidentyfikowani i nierozpoznani.

ODPOWIEDZ