SPRAWOZDANIE OPISOWE Z DZIAŁALNOŚCI ARCHIWUM PAŃSTWOWEGO W PŁOCKU
ZA 2008 ROK
Szczególnie polecam
PRZEMIESZCZENIE ZASOBU między Oddziałem w Kutnie a Centralą w Płocku
Informacje z Archiwów
Re: Informacje z Archiwów
Na skrzynkę pocztową otrzymałem wiadomość:
Na stronie http://www.szukajwarchiwach.pl pojawiła się wersja beta ZoSIA, w części dostępnej dla wszystkich internautów
...ZoSIA jest wzbogacona ponad 70 tys. skanów z zasobu AP w Lublinie.
Obecnie przygotowujemy kolejne 130 tys. skanów.
Więcej na ten temat: http://www.nac.gov.pl/node/330
Rzeczywiście wyszukiwarka jest.
Na stronie http://www.szukajwarchiwach.pl pojawiła się wersja beta ZoSIA, w części dostępnej dla wszystkich internautów

Obecnie przygotowujemy kolejne 130 tys. skanów.
Więcej na ten temat: http://www.nac.gov.pl/node/330
Rzeczywiście wyszukiwarka jest.
Re: Informacje z Archiwów
Moje uwagi do wersji beta Zosi.
Oczywiście inicjatywa jak najbardziej wskazana i bardzo potrzebna.Słowa uznania dla pomysłodawców i realizatorów projektu.
Ponieważ jest to wersja testowa i z pewnością będzie ulegała modyfikacjom to chciałbym dorzucić garstkę pomysłów do ulepszenia funkcjonalności i sprawności:
Podstawowe założenie :
-Organizatorom ZoSi zależy na tym,aby jak największa ilość użytkowników mogła skorzystać w jednym czasie (jednoczesne przeglądanie lub pobieranie pliku-skanu wybranej strony skanu).
Do zrobienia:
-wykonanie minimum linków do strony nr1 regestrów rocznych zdarzeń typu urodzenia,małżeństwa,zgony w danym roczniku (oczywiście jeśli takowe istnieją)
Dalsze usprawnienia i ułatwienia to zamiast numeracji stron księgi jako nr -skanu (nie zawsze zgodne).Najlepsze rozwiązanie to zastosowanie numeracji aktów w księdze (przedział) np 1056-1060.jpg - wymaga to podziału na zdarzenia w roczniku w katalogu /scans/72/2111/0/0/168/M/150-151.jpg ,/scans/72/2111/0/0/168/Z/,scans/72/2111/0/0/168/U/,cans/72/2111/0/0/168/A/-jako np Aneksy
Najczęściej poszukujący Nazwiska zaczynają od wyszukania nazwiska w regestrze ,a następnie docierają do nr aktu odczytanego w regestrze.(długie błądzenie w poszukiwaniu wybranego aktu-nr metryki).Będzie to powodowało znaczne obciążenia serwerów i ich powolne działanie.Najpierw poszukiwania,a następnie dla początkujących długie analizowanie i próba odczytania zawartości (np.język rosyjski- z niewyraźnym pismem).Nie wszyscy realizują formę -po dotarciu do wybranego aktu pobranie na dysk i analiza offline.
Są to jedynie wskazówki praktyczne ,a możliwość ich realizacji uzależniona jest od liczebności zespołu pracującego nad "Zosią",ponieważ wymaga to bardzo dużego nakładu pracy(obróbka skanów,podział,numeracja i nazewnictwo.plików ,a następnie upload na serwer itd.).Jest to koszt "luksusu" zafundowanego użytkownikom i poszukiwaczom.
Jeśli realizacja w/w znacznie przekracza możliwości zespołu to może warto zwrócić się do użytkowników o pomoc.Jeśli odzew będzie mierny i nie znajdą się chętni ,to trudno ,będą sobie sami winni.Szybko przekonają się o potrzebie ułatwień ,kiedy w oczekiwaniu na otwarcie
wybranego skanu spędzą 10 min lub dłużej lub przeciążony serwer "wyrzuci" kolejnego użytkownika ,a ponowne dostanie się do skanu stanie się niemożliwe.
Oczywiście inicjatywa jak najbardziej wskazana i bardzo potrzebna.Słowa uznania dla pomysłodawców i realizatorów projektu.
Ponieważ jest to wersja testowa i z pewnością będzie ulegała modyfikacjom to chciałbym dorzucić garstkę pomysłów do ulepszenia funkcjonalności i sprawności:
Podstawowe założenie :
-Organizatorom ZoSi zależy na tym,aby jak największa ilość użytkowników mogła skorzystać w jednym czasie (jednoczesne przeglądanie lub pobieranie pliku-skanu wybranej strony skanu).
Do zrobienia:
-wykonanie minimum linków do strony nr1 regestrów rocznych zdarzeń typu urodzenia,małżeństwa,zgony w danym roczniku (oczywiście jeśli takowe istnieją)
Dalsze usprawnienia i ułatwienia to zamiast numeracji stron księgi jako nr -skanu (nie zawsze zgodne).Najlepsze rozwiązanie to zastosowanie numeracji aktów w księdze (przedział) np 1056-1060.jpg - wymaga to podziału na zdarzenia w roczniku w katalogu /scans/72/2111/0/0/168/M/150-151.jpg ,/scans/72/2111/0/0/168/Z/,scans/72/2111/0/0/168/U/,cans/72/2111/0/0/168/A/-jako np Aneksy
Najczęściej poszukujący Nazwiska zaczynają od wyszukania nazwiska w regestrze ,a następnie docierają do nr aktu odczytanego w regestrze.(długie błądzenie w poszukiwaniu wybranego aktu-nr metryki).Będzie to powodowało znaczne obciążenia serwerów i ich powolne działanie.Najpierw poszukiwania,a następnie dla początkujących długie analizowanie i próba odczytania zawartości (np.język rosyjski- z niewyraźnym pismem).Nie wszyscy realizują formę -po dotarciu do wybranego aktu pobranie na dysk i analiza offline.
Są to jedynie wskazówki praktyczne ,a możliwość ich realizacji uzależniona jest od liczebności zespołu pracującego nad "Zosią",ponieważ wymaga to bardzo dużego nakładu pracy(obróbka skanów,podział,numeracja i nazewnictwo.plików ,a następnie upload na serwer itd.).Jest to koszt "luksusu" zafundowanego użytkownikom i poszukiwaczom.
Jeśli realizacja w/w znacznie przekracza możliwości zespołu to może warto zwrócić się do użytkowników o pomoc.Jeśli odzew będzie mierny i nie znajdą się chętni ,to trudno ,będą sobie sami winni.Szybko przekonają się o potrzebie ułatwień ,kiedy w oczekiwaniu na otwarcie
wybranego skanu spędzą 10 min lub dłużej lub przeciążony serwer "wyrzuci" kolejnego użytkownika ,a ponowne dostanie się do skanu stanie się niemożliwe.
Re: Informacje z Archiwów
Czy ktoś z forumowiczów dostał jeszcze emaila z IFAR o treści:
"Szukamy archiwisty cyfrowego (lub archiwistki cyfrowej) który(która) będzie się zajmować m.in. rozwojem ZoSIA, szukajwarchiach.pl, ImagiNAC, Archiwum Internetu... i innych aspektów polskiej archiwistyki cyfrowej i światowej
..."
Zapraszamy do składania podań wszystkie zainteresowane osoby
...
Szczegóły na:
http://www.bip.ap.gov.pl/dokument.php?i ... mp=777&r=o
Może znajdą się chętni - praca wyjątkowo ciekawa i obecnie trendy (trendi).
"Szukamy archiwisty cyfrowego (lub archiwistki cyfrowej) który(która) będzie się zajmować m.in. rozwojem ZoSIA, szukajwarchiach.pl, ImagiNAC, Archiwum Internetu... i innych aspektów polskiej archiwistyki cyfrowej i światowej

Zapraszamy do składania podań wszystkie zainteresowane osoby

Szczegóły na:
http://www.bip.ap.gov.pl/dokument.php?i ... mp=777&r=o
Może znajdą się chętni - praca wyjątkowo ciekawa i obecnie trendy (trendi).
Re: Informacje z Archiwów
Opis i przykłady do wyszukiwarki przeniesione to tematu Uzupełnień
Ekshumowani 1945-1947
"Baza z danymi osobowymi ponad 15 tys. osób ekshumowanych na terenie Warszawy w latach 1945-1947
przygotowana przez Archiwum Państwowe m.st. Warszawy została udostępniona na stronie internetowej placówki."
Na podstawie list Archiwum Państwowe m.st. Warszawy sporządziło internetową bazę danych zawierającą
15163 imion i nazwisk oraz sygnatury. Wyszukiwanie ułatwia specjalnie sporządzona wyszukiwarka.
W najbliższym czasie planowane jest dołączenie elektronicznych kopii list.(jeśli skany to bardzo wskazane-umożliwi to weryfikację i poprawki).
WYSZUKIWARKA
Za super inicjatywę "szóstka" za wykonanie wyszukiwarki "pała".
Wyszukiwarka "frazowa" z ograniczeniem wyświetlania 1000 rekordów w połączeniu Nazwisko i Imiona (zamiast 2 oddzielne pola)
daje bardzo ograniczone możliwości.Na te umieszczone (podobno 15163) zaledwie mniej niż połowa (jestem w trakcie sprawdzania i weryfikacji) jest możliwa do wyświetlenia poprawnie, np.użytkownik wpisujący początkową literę nazwiska "B" otrzymuje bardzo mylne informacje ,ponieważ wszystkie imiona zawierające w sobie literę "b" wypierają w liście Nazwiska na Literę "B" i w rezultacie wynik wyszukiwania ograniczenie 1000 powoduje błędne wyświetlenie Nazwisk (użytkownik myśli że brak tego nazwiska bo wie że "jakoś zaczynało się na B".
Ponadto po co duplikowanie tych samych Nazwisk i Imion które zawierają 2 lub więcej sygnatur i nr akt (można w kolumnie połączyć np.Bondarczuk Kazimierz Eugeniusz 168/76 :168/87 -kolumna sygnatur).Ilość rekordów się zmniejszy (szybkość wyszukiwania i ograniczenie 1000 wyświetleń).
"Wyszukiwanie ułatwia specjalnie sporządzona wyszukiwarka." .Jeśli to specjalne i celowe (taka polityka i zamierzenia to OK) jeśli nie, to po prostu kiks informatyczny,pomijając drobne literówki w imionach "Jóżef" oraz zlepki "Badowski ZdzisławMrchalski Jan"
Co do poprawności wpisów (nazwiska -potrzebna weryfikacja) to przydałoby się trochę staranności,przecież Krauze Olga (Dr ) wydaje się bardziej wskazane dla poszukującego niż Dr Krauze Olga
(wyświetlane po wpisaniu "D" jako nazwiska)
Reasumując- inicjatywa super ,ale wykonanie wymaga poprawki (chyba że tak ma być i jest to celowe).
Lista tylko Nazwisk z wielokrotnością sygnatury i Nr akt zostanie umieszczona w temacie uzupełnień-ułatwienia dla poszukujących (inna pełna tylko dla wolontariuszy ,którzy podejmą się weryfikacji Nazwisk .Wzór przedstawiający zawartość tabel potrzebnych do wypełnienia z dostępnych skanów np.Parafii Wszystkich Świętych rok 1945 zgony ,przedstawiony będzie w temacie uzupełnień. Na tej podstawie (inne parafie) będzie można sporządzić dużo dokładniejsze spisy biorąc pod uwagę ,że oprócz informacji z parafii potrzebna będzie rubryka z protokołów Pck- ekshumacji o miejscu pochówku ,której to brakuje w aktach parafialnych-("butelka informacyjna" kontra zgłaszający dane w parafii).
Nie twórzmy wirtualnej historii i wirtualnie nadmuchiwanych statystyk .Wymieniona liczba ok.15 tys to powielenia tych samych nazwisk w związku z zapisami w kartotekami.Ile faktycznie rozpoznanych ofiar ,trudno będzie policzyć bez sumowania informacji z metryk parafialnych(nie istniały jeszcze USC-świeckie) ,kartotek Pck i innych źródeł zachowując zasadę -zidentyfikowani i nierozpoznani.
Ekshumowani 1945-1947
"Baza z danymi osobowymi ponad 15 tys. osób ekshumowanych na terenie Warszawy w latach 1945-1947
przygotowana przez Archiwum Państwowe m.st. Warszawy została udostępniona na stronie internetowej placówki."
Na podstawie list Archiwum Państwowe m.st. Warszawy sporządziło internetową bazę danych zawierającą
15163 imion i nazwisk oraz sygnatury. Wyszukiwanie ułatwia specjalnie sporządzona wyszukiwarka.
W najbliższym czasie planowane jest dołączenie elektronicznych kopii list.(jeśli skany to bardzo wskazane-umożliwi to weryfikację i poprawki).
WYSZUKIWARKA
Za super inicjatywę "szóstka" za wykonanie wyszukiwarki "pała".
Wyszukiwarka "frazowa" z ograniczeniem wyświetlania 1000 rekordów w połączeniu Nazwisko i Imiona (zamiast 2 oddzielne pola)
daje bardzo ograniczone możliwości.Na te umieszczone (podobno 15163) zaledwie mniej niż połowa (jestem w trakcie sprawdzania i weryfikacji) jest możliwa do wyświetlenia poprawnie, np.użytkownik wpisujący początkową literę nazwiska "B" otrzymuje bardzo mylne informacje ,ponieważ wszystkie imiona zawierające w sobie literę "b" wypierają w liście Nazwiska na Literę "B" i w rezultacie wynik wyszukiwania ograniczenie 1000 powoduje błędne wyświetlenie Nazwisk (użytkownik myśli że brak tego nazwiska bo wie że "jakoś zaczynało się na B".
Ponadto po co duplikowanie tych samych Nazwisk i Imion które zawierają 2 lub więcej sygnatur i nr akt (można w kolumnie połączyć np.Bondarczuk Kazimierz Eugeniusz 168/76 :168/87 -kolumna sygnatur).Ilość rekordów się zmniejszy (szybkość wyszukiwania i ograniczenie 1000 wyświetleń).
"Wyszukiwanie ułatwia specjalnie sporządzona wyszukiwarka." .Jeśli to specjalne i celowe (taka polityka i zamierzenia to OK) jeśli nie, to po prostu kiks informatyczny,pomijając drobne literówki w imionach "Jóżef" oraz zlepki "Badowski ZdzisławMrchalski Jan"
Co do poprawności wpisów (nazwiska -potrzebna weryfikacja) to przydałoby się trochę staranności,przecież Krauze Olga (Dr ) wydaje się bardziej wskazane dla poszukującego niż Dr Krauze Olga
(wyświetlane po wpisaniu "D" jako nazwiska)
Reasumując- inicjatywa super ,ale wykonanie wymaga poprawki (chyba że tak ma być i jest to celowe).
Lista tylko Nazwisk z wielokrotnością sygnatury i Nr akt zostanie umieszczona w temacie uzupełnień-ułatwienia dla poszukujących (inna pełna tylko dla wolontariuszy ,którzy podejmą się weryfikacji Nazwisk .Wzór przedstawiający zawartość tabel potrzebnych do wypełnienia z dostępnych skanów np.Parafii Wszystkich Świętych rok 1945 zgony ,przedstawiony będzie w temacie uzupełnień. Na tej podstawie (inne parafie) będzie można sporządzić dużo dokładniejsze spisy biorąc pod uwagę ,że oprócz informacji z parafii potrzebna będzie rubryka z protokołów Pck- ekshumacji o miejscu pochówku ,której to brakuje w aktach parafialnych-("butelka informacyjna" kontra zgłaszający dane w parafii).
Nie twórzmy wirtualnej historii i wirtualnie nadmuchiwanych statystyk .Wymieniona liczba ok.15 tys to powielenia tych samych nazwisk w związku z zapisami w kartotekami.Ile faktycznie rozpoznanych ofiar ,trudno będzie policzyć bez sumowania informacji z metryk parafialnych(nie istniały jeszcze USC-świeckie) ,kartotek Pck i innych źródeł zachowując zasadę -zidentyfikowani i nierozpoznani.