Plan-mapa lokalnego cmentarza parafialnego sposób wykonania

komunikaty, apele, oświadczenia, rezoulcje i inne "poważne" sprawy

Moderatorzy: marksp, JanuszStankiewicz

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Plan-mapa lokalnego cmentarza parafialnego sposób wykonania

Post autor: marksp » 16 kwietnia 2015, 14:29 - czw

Sposób wyznaczenia miejsca grobów na przykładzie ok 6300 osób pochowanych (średniej wielkości cmentarz).
załącznik nr1 - http://znajdzprzodka.pl/DODATKI/Opinowane.jpg
(w miejsce modeli nagrobków czasowo zastosowane piny informacyjne)

Już w real-timie pokazany sposób wyświetlania informacji o położeniu nagrobka i jego Nr Identyfikacyjnego (ID-grobu) -załącznik Nr2 http://znajdzprzodka.pl/DODATKI/Ozn_sekt.jpg

W lewej górnej części ekranu (załącznik nr2)wyświetlane położenia grobu (po najechaniu kursorem myszy na nagrobek -kursor zmienia kształt na niebieski krzyżyk). Sektor ,rząd,nr grobu w rzędzie i ID-grobu na
cmentarzu.

Zmiana kursora (kształtu i koloru) podczas zwiedzania (marszu) informuje na bieżąco na w/w części ekranu o nazwie sektora,alejki,drogi itd. (np. przechodzenie z sektora do sektora).

Dla cmentarzy bardzo dużych typu cmentarz bródnowski w Warszawie (konieczne jest pozycjonowanie położenia zwiedzającego w stosunku do całej mapy) -funkcja radaru.(wywoływana w razie potrzeby (małe okienko) i ukrywana aby nie zasłaniać ekranu).

Inne funkcje już znane -to informacje o pochowanych w danym grobie ,(zapalanie znicza i położenie kwiatów). Dla tych funkcji wymagana jest obecność przy grobie lub min grób w zasięgu wzroku. (nie przewidywana funkcja zdalnego i sztampowego zapalania znicza oraz podobnych stosowanych w
zwiedzaniu w trybach interakcyjnych).

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Plan-mapa lokalnego cmentarza parafialnego sposób wykonania

Post autor: marksp » 24 kwietnia 2015, 21:28 - pt

Dla opracowujących Wizualizację cmentarzy w 3D z użyciem silnika FPP (nie interaktywnych)
kilka przykładowych prefabów (dla zainteresowanych i zarejestrowanych w dziale niedostępnym dla gości).

W zależności od rodzaju podstawy nagrobka typu kopczyk,obmurowanie niskie ,wysokie
(płyta singiel ,podwójna itd) można tworzyć dowolną składankę wzorów i rodzajów płyt nagrobkowych.

Praktycznie jak w klockach lego .Z podstawy prefaba (tworząc nowego) np.dla grobów ziemnych jak również murowanych,
można stworzyć kilka wzorów przy zastosowaniu jednego wzoru płyty pionowej (część nagrobka ).

Tu należy posiłkować się mnogością wzorów prezentowanych w Internecie przez firmy zajmujące się
kamieniarstwem i projektowaniem nagrobków, ponieważ bezsensem byłoby projektowanie własnych wzorów
i wstawianiem ich do wizualizowanego cmentarza(zupełnie odbiegających od rzeczywistego wyglądu cmentarza).
Cmentarz(nowe części) gdzie większość nagrobków realizowana jest przez 2,3 firmy lokalne ,które narzucają
rodzaje (wzory,rodzaj kamienia ,ozdoby) można by z powodzeniem w 3D zastąpić Wzorem Płyty Pionowej (bryła
typu plane, cube) i na niej umieszczać teksturę foto z nagrobka dotyczącą nazwiska pochowanego,a klikając
na tą bryłę ,uzyskiwać realne foto całości grobu (rzeczywistego ,uszkodzonego,zaniedbanego itd).

Oczywiście firmy te nie udostępniają swoich modeli i wzorów w technice 3D (bardzo rzadko) w Internecie,
dlatego też niewiele jest osób, które mogą pokusić się o taką wizualizację danego cmentarza,który
przypominałby rzeczywisty wygląd (realtime -zwiedzanie) nie odwołując się do elementów zastępczych typu
shape bądź prosta bryła,albo jedynie billboard.( mowa o współczesnych wzorach gdzie praktycznie front jaki tył są jednakowe)

Ornamentyka wymaga w wielu przypadkach ,stosowania ujęć kamery z wielu punktów ,aby wykonać trójwymiarowy
model.

Tu kłaniają się nowe technologie uzyskiwania prostego przekształcenia obrazu 2D
(można stwierdzić nadmiar dostępnego materiału w Internecie przez Firmy reklamujące się na zasadzie
prezentowania tych samych, lub bardzo podobnych wzorów) różniących się jedynie ornamentyką.
(dlatego też same ornamenty ,kolory i inne szczególiki mogą być wyświetlane jako foto grobu).

Główną zasadą jest ,aby współczesny model nagrobków granitowych (podobnych) nie zastępować modelem
nagrobka ziemnego, jedynie dlatego że tylko takim dysponujemy.(Co najmniej jakieś podobieństwo)

Przekształcenie to zaledwie chwila (może 2 minuty) i mamy gotowy element (cały nagrobek -szczególne
płyty pionowe nagrobka) w 3D ,nie potrzebne jest uciekanie się do elementów zastępczych (bezsensowny
wygląd cmentarza w 3D składający się z pionowych płyt z nałożonymi teksturami foto -nazwisko pochowanego)).

Inne informacje w dziale dla zarejestrowanych i mających dostęp do forum dla wykonujących
wizualizacje (genealodzy z umiejętnościami graficznymi).

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Plan-mapa lokalnego cmentarza parafialnego sposób wykonania

Post autor: marksp » 09 maja 2015, 11:13 - sob

Przypomnienie i rada.

Należy pamiętać aby podłoże (mapę cmentarza) wyeksportować z projektu np. w postaci Wavefront .obj file
wraz z materiałem (mtl) tekstura mapy dokładnie dopasowaną do podłoża (mesh).
Do tego celu należy zastosować wtyczkę exportera OBJ (nie standardowa -opcja).

Stanowi to zabezpieczenie dla użycia w innych programach (niekoniecznie potrzeba używania np.prefaba).

Inne elementy z Unity (objekty) np wykonane w ProBuilder (rozszerzenie standardowego edytora) również można
wyeksportować do tej postaci(OBJ).

Dopisek 11.05.2015
Info znaczące i ważne dotyczące różnicy między prefabem a wyeksportowanym OBJ-ktem
W OBJ nie są zachowane skrypty wykonawcze na obiekcie[dla wielbicieli C#(cs) lub Java(js)] i inne szczegóły.

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Plan-mapa lokalnego cmentarza parafialnego sposób wykonania

Post autor: marksp » 12 maja 2015, 21:30 - wt

Przykład wykonania elementów najwyższych w topografii cmentarza, stanowiących wizualne punkty orientacyjne i widoczne praktycznie z każdej jego części (poza zasłonięciem drzewami).

Przykład z konkretnego cmentarza na tle standardowego nagrobka.Link poniżej

http://znajdzprzodka.pl/DODATKI/ElemPierw.jpg

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Plan-mapa lokalnego cmentarza parafialnego sposób wykonania

Post autor: marksp » 16 maja 2015, 12:43 - sob

Istnieje możliwość stworzenia bazy modeli używanych w wizualizacji cmentarza dla określonego typu aplikacji (Unity personal) na zasadzie SVN.(wstawianie i pobieranie).Podstawowa zasada to forma wymiany pomiędzy genealogami (firmy profesjonalne wykluczone).Osoba znana z nazwiska i imienia robiąca aplikację określonego cmentarza (wizualizacja z silnikiem FPP) posiadająca konto i hasło dostępu. (Elementy typu prefab,OBJ)

Zainteresowani genealodzy z określonymi umiejętnościami ,mogą zgłaszać się do chęci wymiany podając nazwę cmentarza które chcą zrealizować.

Powstanie bazy wymiany elementów uzależnione jest od zainteresowania osób z chęciami do wykonania aplikacji wybranego cmentarza.

Dopisek 2015.05.18
PS.
Raczej nie trzeba wyjaśniać potrzeby określonego środowiska (genealodzy) w stosunku do amatorów np.motoryzacji lub np. architektury wnętrz
(modele 3D zabytkowych i współczesnych samochodów oraz współczesne i antyki mebli).Określone środowiska są zainteresowane własnym profilem.

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Plan-mapa lokalnego cmentarza parafialnego sposób wykonania

Post autor: marksp » 30 maja 2015, 15:52 - sob

Dla ludzi światłych i z wyobraźnią - to technika współczesna (3D) jest przyszłością .Tu możesz sam zobaczyć
i boki i tył .(Obejść i zobaczyć na własne oczy całość).
Niekoniecznie Front (przód) jest taki sam jak reszta.Niektórzy usiłują pokazać (zawsze ładny i podretuszowany)
Front jako całość.Część ludzi bez wyobraźni widzi zawsze i sugeruje się widokiem Frontu.

Real i rzeczywistość zbyt często przynosi rozczarowanie (po obejrzeniu całości).

Pokazujmy to co przypomina real (3D) .Front nie równa się tyłowi.(ale musisz mieć możliwość sprawdzenia i obejrzenia na własne oczy).

Ruch społeczny jest potrzebny również dla zachowania preferowanego społecznego systemu wizualizacji cmentarzy.
To nasza powinność dla utrwalenia pamięci o przodkach.
Genealogia to nie tylko graficzny prostokącik ,przedstawiający zawarte w nim nazwisko przodka.(drzewko rodzinne w formie graficznej).

Przypomnijcie sobie tą wskazówkę 6 września. Jestem za realem w 3D i JOW.

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Plan-mapa lokalnego cmentarza parafialnego sposób wykonania

Post autor: marksp » 07 czerwca 2015, 14:07 - ndz

Info ogólne dotyczące prefaba bądź OBJ-tu. (OBJ bez skryptów)

Podział

1.element poziomy -obudowy grobu (obiekt 1) dołączony skrypt ( zapal znicz, połóż kwiaty)
2.element pionowy -tablice,krzyż itd (obiekt 2). Przy monumentach,obeliskach,kaplicach itp. dołączony skrypt
info o grobie -kwatera.rząd,aleja, Nr grobu i ID grobu ,lista tu pochowanych,foto orginału nagrobka itd.

a. obiekty wyłącznie poziome (podział na podstawa (objekt1) i np. tablica (obiekt 2) z info NN -jako element
pionowy). Groby ziemne z NN -wirtualna tablica pozioma lub pionowa z napisem NN.

Prefab całościowy to Obiekt 1 i Obiekt 2.

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Plan-mapa lokalnego cmentarza parafialnego sposób wykonania

Post autor: marksp » 21 czerwca 2015, 13:18 - ndz

Na podstawie wykonania wizualizacji (ten przypadek konkretnego) cmentarza -pokazany etap wykonania i
rozmieszczania oraz orientacji podstaw-obudów nagrobków.W przykładzie pokazane rozmieszczenie 517
grobów co w przypadku małego cmentarza stanowi całość(w tym przypadku jeden sektor). Dla przejrzystości
są to same podstawy nagrobków ( nie zasłaniane przez elementy pionowe w postaci prostopadłych płyt
z nazwiskami). Podstawy nagrobków posiadają ID_Grobu co bardzo ułatwia szybkie policzenie
ilości (unikanie pominięć w bazie danych). Zastosowano ok 30 modeli podstaw nagrobków (nie mylić z
modelami pionowych płyt nagrobkowych ,tu znacznie przekracza 100).

Dla genealogów-grafików 2D -podstawy na mapach mogą być pokolorowane (te 30 modeli) co bardzo ułatwia
czytelność mapy (jaki rodzaj podstawy i jak zorientowany grób). W tym przypadku obudowy wypełnione ziemią
mają kolor ok.zielony, groby (podstawy) nie obramowane mają kształt żółtego kopczyka z krzyżem (dla orientacji).
W większości kolor żółty (kopczyk) oznaczają groby stare i zaniedbane które w najbliższym
czasie ulegną likwidacji.

Należy zwrócić uwagę, że dynamika zmian nagrobków na nowoczesne jest bardzo duża.Jeśli mamy na tym etapie
podstawy-obudowy to starsze typy obudowy często pozostają ,a zmieniają się płyty
wierzchnie na tych obudowach (z lastrykowych na granitowe + wzory itp)

W załączeni widok sektora (517 podstaw nagrobków) ,oraz orientacja i rodzaje podstaw.

http://znajdzprzodka.pl/DODATKI/00517.jpg oraz zbliżenie http://znajdzprzodka.pl/DODATKI/Przybl.jpg

Dopisek z dn. jw
Obiekt 1 (podstawa) składa się z kilku elementów ,tekstury przypisane do elementu ,rodzaj
materiału (np. granit) i kolor. (Elementy tworzone jako łączenie -nie Group , nie łączona siatka (mesh))

Geometria Obiektu pozwala na skalowanie całego obiektu (nie elementów). We właściwościach OBJ można znieniać
Tekstury (materiał ,shader). Tworzenie nowego modelu na podstawie wzorca (prefaba) -modyfikacja np.geometrii
wymaga powrotu do trybu edycji elementu. (z elementów tworzony OBJ), a z OBJ tworzony nowy prefab.

To samo dotyczy prefaba Płyt pionowych (prostopadłe do podstawy).
Rozdział jak wymieniono wcześniej -na 2 obiekty (wieloelementowe). stanowiące całego prefaba rodzaju nagrobka.

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Plan-mapa lokalnego cmentarza parafialnego sposób wykonania

Post autor: marksp » 29 czerwca 2015, 16:07 - pn

W etapie rozstawiania modeli na uprzednio przygotowanej mapie, podstawy-obudowy mają już ukierunkowaną
orientację (kierunek,front). Dla ułatwienia w bazie danych przy ID_Grobu dobrze jest wpisać rodzaj użytej
podstawy-obudowy. np. ID_00025 (Kol-x), P01DJ-A (Kol-y).

Podstawy w formie baza (ozn-0) do modyfikacji elementów. np P01DD_0 ,a P01DD to już Obiekt scalony.
Odmianę wzoru P01DD stanowi samodzielny Obiekt P01DD-A .1-sza litera po rodzaju typie wzoru np.01)D
oznacza double (podwójny) ,a D (drugie) rodzaj wzoru,-A odmiana wzoru.

Typy 01 - typ nowszy ,05 -typ starszy ,06 -typy ob. singel

Obecnie dla genealogów wykonujących wizualizacje (po zgłoszeniu cmentarza) dostępne są u autora modela podstaw.

Typ 01 -20 modeli -P01
Typ 05 -10 modeli -P05
Typ 06 -10 modeli -P06

W/w dotyczy podstaw-obudów.Potrzebne są do wykonania 1-fazy etapu rozstawiania na mapie.

Dopisek
P01DD (OBJ-ekt) skład:

P01DD_OBD_
P01DD_PL0_
P01DD_PGL_
P01DD_PGP_
P01DD_PP0_
P01DD_TAB_

Każdy OBJ (rodzaj wzór) ma odmienną nazwę elementów -ważne przy teksturowaniu (shader)
Rozdzielność teksturowania poszczególnych modeli (używanych potem jako prefab w Unity)

marksp
Site Admin
Site Admin
Posty: 494
Rejestracja: 27 marca 2018, 11:51 - wt

Re: Plan-mapa lokalnego cmentarza parafialnego sposób wykonania

Post autor: marksp » 01 lipca 2015, 14:24 - śr

Porada praktyczna dotycząca zapisywania rodzaju użytej podstawy-obudowy (w bazie danych) opis j.w

Dla bardzo dokładnego odzwierciedlenia rodzaju (podstawy), warto drobne odstępstwa od wzoru zapisać z przyrostkiem "x" np. 1DBx np. odwrotnie nałożone płyty bądź inne elementy np. wycięcia itp. W zależności od ilości występowania tego samego zmodyfikowanego elementu na cmentarzu, np 3 szt /3000 nagrobków należy wykonać zmodyfikowany model i zamienić "x-sy" na wzór potrzebny.Dotyczy to np. stopnia odwzorowania 1-10 .Max 10 to wzór dokładnie taki sam jaki występuje w orginale (np.Foto) .Tu można pominąć jedynie "niedoróbki" wykonawców nagrobka, typu nierówno dosunięte płyty (np. w starszych typach).


Dopisek
3.07.2015
Praktyczne rozmieszczanie modeli (podstaw).Należy dokładnie sprawdzać poz."Y" modelu na mapie (ustalony Pivot).
Najlepsze rozwiązanie to kolekcja prefabów (na mapie) i "ciąganie" ich na wskazane miejsce.Po rozmieszczeniu wszystkich trzeba sprawdzić ,czy wszystkie modele przylegają dokładnie do podłoża (nie "fruwają" nad nim). Widok z różnych perspektyw.

ODPOWIEDZ